Hur kan vi skapa engagemang kring E.ON:s sponsorskap av Malmö FF – under en match mellan MFF och PSG då vi inte ens fick komma i närheten av arenan? Genom en hälsning till Zlatan – naturligtvis med hjälp av förnybar el – som spreds över hela världen.

UTMANING
Vi ville uppmärksamma och skapa engagemang kring vårt sponsorskap av Malmö FF. Den historiska matchen mellan MFF och PSG – med en hemvändande Zlatan – var perfekt. Hela fotbolls-Sveriges, och Europas, ögon var då riktade mot Malmö. Det fanns bara en hake: endast Champion Leagues egna sponsorer fick synas på och runt arenan. Och mediebruset kring matchen var redan enormt.

INSIKTER
Allt som händer Zlatan blir till nyheter. Lyckas vi nå fram och träffa honom i hjärtat, kan vi bryta igenom mediebruset.

KONKRETA MÅL
Delmålet var lika enkelt som svårt: att lyckas nå Zlatan med vår kommunikation.
Kampanjmålet var att skapa engagemang och uppmärksamhet kring sponsorskapet och få folk att prata om E.ON i ett nytt sammanhang.
Positiv PR: + 15%, mätt genom ’word of mouth’, dvs hur mycket det pratats om E.ON online eller i sociala medier.

LÖSNING
Vi bestämde oss för att hälsa Zlatan välkommen hem, och för att göra det behövde vi göra någonting stort – och extremt välkoordinerat.
Precis när Zlatan och PSG närmade sig Malmö tände vi upp ett gigantiskt Z, som inte kunde missas, på landmärket Turning Torso. Två timmar senare ersattes vårt Z med MFF:s emblem för att boosta MFF-fans och fokusera på den viktiga matchen. Dagen efter släpptes en ”bakom kulisserna”-film där det tydligt framgick att E.ON låg bakom.

EFFEKT/RESULTAT
En tydligt berörd Zlatan uppmärksammade hyllningen direkt inför nästan 600 journalister. Under de mest bevakade timmarna inför matchen ägde vi nyhetsflödet, och nyhets- och sportredaktioner från Sverige och hela världen sände från vårt Z.

Men initiativet fick (om möjligt) ännu större uppmärksamhet i sociala medier. Twitter exploderade, och initiativet trendade direkt och fick otroliga 930 miljoner(!) impressions. Även UEFA och Champions Leagues egna kanaler, som normalt bara kommenterar och lyfter fram officiella sponsorer – gjorde ett undantag.

Word of mouth för E.ON ökade med hela 147% under de tre dagarna efter aktiviteten (980% över mål). Utan att vi hade lagt en krona på medieinvestering eller seeding.

Exempel på media
UEFA Champions League I Mirror I ESPN I Daily Mail I Le Parisien I CNN I The Sport Bible I PSG I VG
Yahoo I De Telegraaf I 1970 PSG I 20 minutes I Eurosport I Ekstrabladet I The Guardian I Sportit
La Nouvelle Republique I Nederland Nieuws I Today Sport I Sporx I Get French Football I NESN
Aftonbladet I Expressen I SVT I SVT Play I Sydsvenskan I Feber I TV4 Nyhetsmorgon I SvD I DN
GP I Sveriges Radio I Dagbladet I Allsvenskan I Sportbladet I MFF I The Local I OMNI I Sportamore
Lokaltidningen I Lajkster I Skånska Dagbladet I Malmö Town I TV 4 I Viasat Sport I Aftonbladet TV

z_eng

Receive the latest news in your email
Table of content
Related articles