E.ON – Solfarmarekuppen på LinkedIn

Som första företag i Sverige använde E.ON LinkedIn på ett nytt sätt för att förstärka sin Solfarmare-kampanj. Genom en vältajmad kupp i mitten på maj, uppmuntrades alla E.ON-anställda med LinkedIn-konto addera titeln “Solfarmare” för att vara med och driva intresset kring solen som förnybar energikälla.

solfarmare

Bakgrund
Intresset för solenergi har ökat mycket i Sverige, men det är få som vågat ta steget att prova egna solceller. Barriären är hög och frågetecknen många.

Utmaning
Hur kan vi få fler att våga testa solceller? Och i alla fall börja fundera på det? Vi behövde göra egen produktion av solenergi enkelt och lättillgängligt.

Idé
Solfarmare är ett nytt begrepp i det svenska språket introducerat av E.ON – “En person som skördar solen via solceller på taket.”

Som en del i den pågående vårkampanjen på TV och online, uppmuntrades alla E.ON-anställda med LinkedIn-konto addera titeln Solfarmare för att på så vis också vara med och driva intresset kring solen som förnybar energikälla.

Att alla som bytte titel själva inte hade solceller på sina tak spelade mindre roll, då alla anställda på E.ON på olika sätt är med och skördar solenergi – genom egna solceller eller genom E.ONs förnybara elavtal (och därmed solceller på andra platser).

Resultat
Aktiviteten skapade en omfattande viral spridning, på några timmar, i en viktig kanal hos målgruppen.
Tiotusentals såg ändrade “job titles” i flera steg; både som “new job” nyhet på LinkedIn startsidan, i flödet och bland kommentarerna. Media spend = zero.
Internt sträcktes det på ryggar, media hakade på och över 8000 anmälde sitt intresse att bli solfarmare på eon.se.

Se de som fortfarande har kvar titeln “Solfarmare” på E.ON här.

Se filmen om Solfarmarna Lars och Ingegärd här: